Prima pagină » Ziarul Financiar: Călătorii parfumate

Cu toate valențele ei negative, pandemia a dat naștere și unor proiecte mai inspirate ca niciodată, iar asta s-a văzut în numeroase domenii. Printre ele a „înflorit” și o inițiativă aparte, al cărei artizan este Cristina Moldovan. Designer florist la bază, ea a împletit două pasiuni într-un singur nume – Flori la Castel. Adică un semnal de alarmă mai blând asupra clădirilor istorice uitate din România.

Flori la Castel este un proiect de suflet, născut în pandemie și promovat cu sinergie de întreaga echipă implicată, un demers artistic dedicat edificiilor mai puțin cunoscute din România, edificii care nu se află într-o stare fizică foarte bună, dar care au în spate o poveste interesantă de spus”, explică Cristina Moldovan.

Prin aranjamentele florale pe care le realizează pentru a le face apoi vedete în ședințele foto și în poveștile video, ea vrea să recreeze o zi din gloria de altădată a castelelor din România. Proiectul presupune documentare, constituirea echipei de filmare pentru fiecare episod în parte, dezvoltarea scenariului reprezentativ și organizarea tuturor elementelor artistice și logistice necesare pentru filmarea și montarea peliculelor.

„Proiectul Flori la Castel se angajează să prezinte autorităților starea de degradare a edificiilor selectate, dar să și informeze publicul larg că România încă are comori nedescoperite, comori arhitecturale care își așteaptă vizitatorii.”

Spiritul de inițiativă îi este în sânge Cristinei Moldovan, absolventă de jurnalism, dar cu experiență și în advertising. A lucrat pentru revista Șapte Seri și pentru editura Reader’s Digest. În 2010, când cel de-al doilea copil a apărut în familie, a decis să se mute în Brașov, pentru o viață mai tihnită și mai aerisită. A preluat poziția de branch manager al agenției de recrutare Manpower din acest oraș, iar în 2015 a simțit o saturație față de sistemele multinaționalele prin care trecuse atâta timp. Așa că, la încurajarea prietenilor și a familiei, a decis să devină antreprenor în designul floral, creând de asemenea mobilier pictat și decorațiuni. Adică moduri diferite de a-și exprima creativitatea. Au trecut cinci ani de când face asta.

„Acești cinci ani au însemnat sute de evenimente private decorate cu flori, proiecte fără precedent în România și bucuria imensă de a crea. Să lucrezi cu mâinile este terapeutic, iar atunci când faci din pasiunea ta o muncă te simți binecuvântat! În prezent dețin certificarea de Master in Foundation in Floral Design.”

Flori la Castel s-a născut în plină pandemie, pentru promovarea patrimoniului cultural material, sub forma unor filme cultural-artistice.

„Ne dorim ca proiectul să tragă un semnal de alarmă asupra gradului de deteriorare a castelelor României și împreună cu autoritățile să găsim soluții concrete de ajutor și reabilitare. Pentru2021 ne propunem șapte-opt episoade care să prezinte România altfel și, în măsura în care va fi posibil, să transformăm proiectul într-un brand de țară.”

Cristina Moldovan scrie scenariile filmelor pe care le realizează în diverse castele și tot ea este vocea povestitorului care narează. Castelul Calendar din localitatea Zau de Câmpie, din județul Mureș, sau Cetatea Colți din județul Hunedoara sunt două dintre locurile care au devenit platouri de filmare pentru Flori la Castel. Despre Cetatea Colți, se spune că l-a „vrăjit” pe celebrul Jules Verne, care, inspirat de frumusețea locului, a conceput aici unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale, „Castelul din Carpați”.

„Ne confruntăm cu situații diferite. De exemplu, la primul obiectiv, Castelul Calendar din localitatea Zau de Câmpie – Târgu Mureș ne-am bucurat de tot sprijinul imediat al autorităților. Au înțeles importanța proiectului și au fost de acord să ne deschidă castelul, care era închis publicului, și să primim la dispoziție o zi pentru filmări. Ei bine, la Cetatea Slimnic din Sibiu unde ne-am fi dorit să filmăm un viitor episod, autoritățile care administrează cetatea (Biserica Evanghelică Sibiu) nu au fost deschise la acest mod de colaborare. Autoritățile înțeleg diferit acest proiect și reacționează ca atare.”

Viitoarele edificii care vor ajunge în prim-plan sunt confidențiale până în momentul lansării materialelor video dedicate, spune Cristina Moldovan, dar regula este ca obiectivele să fie castele sau cetăți aflate în stare avansată de degradare și care, deși ascund între zidurile lor povești interesante, demne de a fi ecranizate, nu sunt obiective extrem de cunoscute în România. Cum sunt alese florile care înnobilează fiecare din aceste locuri?

„Lucrăm cu florile locale atunci când ele pot fi integrate în proiect însă, în mare parte, lucrăm cu flori provenite prin bursa de flori.” Fie că vorbim de flori de la producători locali ori de elemente culese din natură și din flora spontană, adus laolaltă, întreg materialul floristic are menirea de a vorbi despre castele, despre frumos, România și dragoste. „Prezența florilor în acest proiect este pregnantă: florile reprezintă viață, iar intenția proiectului este de a readuce un suflu de vitalitate în edificiile abandonate în timp.”

Florile sunt alese ținând cont de armonie, cromatică, echilibru, ritm, reprezentativitate pentru proiect, grad de rezistență, simbolistica asociată cu obiectivul respectiv, dar și în funcție de energia pe care o transmite mixul cromatic realizat. Practic, ele trebuie să povestească prin simpla lor prezență proiectul prezentat. Vor ajunge ele și în alte locuri în afară de România?

„Deocamdată proiectul este dedicat României. Țara noastră abundă în asemenea edificii care merită a fi salvate. Sunt patrimoniu istoric și o potențială sursă sănătoasă de turism însă, în funcție de evoluția proiectului, nu excludem varianta extinderii lui și dincolo de granițele țării”, mărturisește Cristina Moldovan.

Cert este așadar că… va urma.

De ALINA-ELENA VASILIU

Articol preluat din Suplimentul editat de Ziarul Financiar din decembrie 2020.

Ziarul Financiar
Călătorii parfumate

Pictural Decor

Vezi toate postările

Adaugă comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *